Om Innovitaskolan Vendelsö

Vi ser vår tids möjligheter och undervisar därför inte våra elever för en statisk nutid, vi förbereder dem för varje framtid. Hos oss går barn och elever från förskola till årskurs 6.

Trygghet, glädje och delaktighet

På Innovitaskolan Vendelsö möter vi alla barn och elever där de befinner sig utifrån sina intressen. Alla ska dessutom känna trygghet, glädje och delaktighet varje dag, en nödvändighet för att kunna lära och utvecklas. Vardagen hos oss innefattar ett hjärtligt bemötande, rutiner, aktiviteter och traditioner som främjar detta. För oss är det viktigt att alla känner alla och att alla vuxna har ett gemensamt ansvar för alla barns bästa.

För varje framtid

Vi lever i en värld som rör sig allt snabbare. Vi möts ständigt av nya utmaningar, men också nya möjligheter. Med fokus på framtidens kompetenser kombinerar vi traditionell undervisning med moderna verktyg och metoder, för att ge våra barn och elever rätt förutsättningar i en föränderlig framtid.

Om oss som jobbar här

På Innovitaskolan Vendelsö tar vi ett gemensamt ansvar för alla barn och elever. Hos oss är alla medarbetare lika delaktiga i den utbildning som eleverna ges från början till slut. Vi använder oss av samplanering, skol- och fritidsutveckling samt kollegialt lärande för att tillsammans ge eleverna en likvärdig utbildning.

Här erbjuds det även fritids för elever i förskoleklass upp till och med årkurs 3 samt fritidsklubb för elever i årskurs 4–6. Vi arbetar aktivt för att hålla oss uppdaterade med den senaste forskningen och tror på att ständigt kompetensutvecklas. Ett kvitto på vår pedagogiska skicklighet är vår höga måluppfyllelse och vi tror på ett gemensamt pedagogiskt ledarskap som sätter barnens bästa i fokus.

Förskolebarn äter mellanmål ute i naturen.
Tre elever på Innovitaskolan jobbar med en läsplatta.

Våra lokaler

Vår skola ligger i natursköna Vendelsö, nära skog och sjö. Våra lokaler är handikappanpassade och vi har hjälpmedel för elevernas enskilda behov.

Våra lokaler erbjuder ljusa och rymliga utrymmen där pedagogerna lägger stor vikt vid att erbjuda inspirerande och föränderliga lärmiljöer. Verksamhetens lokaler är barnen och elevernas arbetsmiljö som vi nyttjar under hela vistelsetiden.

Skolan består av två våningar. På varje våning finns tre flyglar som binds ihop av en gemensam entré där du även har ingång till Restaurangen. Även förskolan består av två våningar där serveringen Bakfickan ligger på första planet. I skolbyggnaden har vi ett rörelserum, en syslöjdssal, ett bibliotek samt Snickis där träslöjdslektionerna hålls utomhus.

Samarbeten på skolan

Vi kombinerar höga ämneskunskaper med samarbeten inom närings- och föreningslivet. Barnen och eleverna får jobba i projekt kopplade till bland annat Generation Pep, som tillsammans med oss som skola ser till att hälsa och rörelse är en naturlig del av skoldagen. Vi samarbetar även med RISE vilket innebär att eleverna får möta experter från olika vetenskaper.

Vi arbetar med rörelse i alla åldrar och är bland annat med i projektet Riksidrottsförbundets Rörelsesatsning för skolan.

Elever på Innovitaskolan spelar innebandy.
Två elever åker rutschkana tillsammans.

Ökad rörelse på skolan

På vår skola skapar vi möjlighet för ökad aktivitet och trivsel på rasterna. Vi har styrda rastaktiviteter och rastvärdar som finns tillgängliga för eleverna. Aktiviteterna kan vara allt från kullekar och utebandy till att kasta prick m.m. Dessa aktiviteter styrs upp av personalen varje dag och eleverna får möjlighet att vara med när de vill.

Syftet med organiserad rastverksamhet är att bygga goda vänskapsrelationer och främja värderingar som inkludering, vänlighet och respekt samt förebygga konflikter och mobbning. Genom organiserad rastverksamhet ökar vi också tryggheten och gemenskapen för eleverna.

Ställ ditt barn i kö till oss

Vad roligt att du är intresserad av vår skola! Ställ ditt barn i kö redan idag då vi antar efter anmälningsdatum.

Innovita skills

• Explore

Hos oss får barn och elever utforska, testa och utveckla sina kunskaper inom utvalda framtidsteman. Arbetet kan ske i skolans labb eller på ett studiebesök utanför skolans väggar.

En förskoleelev och en elev på lågstadiet utforska med lupp i skogen.
  • Innovate

Syftar till att odla ett entreprenörskap som ger eleverna mod och kunskap att planera, genomföra och utvärdera projekt på egen hand och tillsammans med andra.

Två högstadieelever presenterar och skriver på en tavla i en ljus klassrumsmiljö.
  • Balance

En god mental och fysisk kondition ökar inlärnings- och prestationsförmågan. Vi lär våra barn och elever vikten av en balanserad vardag med kost, rörelse och avslappning.

Tre elever på Innovitaskolan gör yoga.

Kvalitetsrapport

Varje läsår publicerar vi en kvalitetsrapport för skolan. Den kan du ladda ner här.