Prototypen Springklockan.

Innovate Challenge Award 2022

Över 10 000 barn och elever har under flera veckor jobbat med att testa och prototypa fram idéer på innovationer inom temat “Välmående i en digital tid”. I fredags delades stipendiet Innovate Challenge Award ut till årets bästa innovationer.

I höstas tog barnen och eleverna fram problemformuleringar under Explore Lab och under slutet av mars under Innovate Challenge fick eleverna innovera för att komma fram till lösningar på dessa problem. De elever som tilldelas stipendiet får möjlighet att förverkliga sina idéer.

Kriterierna för Innovate Challenge Award var :

• Innovationens potential att lösa problemet.
  • Användbarhet och hållbarhet.
  • Kreativitet och möjlighet till skalbarhet.

Stipendiemottagare i lågstadiet

Eleverna på Innovitaskolan Visby som tagit fram Springklockan tilldelades stipendiet i sin årsgrupp med motiveringen:

“Innovationen löser problemet genom att kombinera befintliga lösningar med varandra på ett kreativt sätt. Den ger användaren en omedelbar återkoppling vilket gör att den fungerar. Man blir glad av innovationen och den skulle kunna gå att genomföra.  Den var roligast och mest innovativ av alla inlämnade bidrag F–3!”

Nominerade var också Innovitaskolan Rönning med “Gymkort för rörelse” och Innovitaskolan Söderby med “HITTA & SLÄNG”.

Prototyp från Innovitaskolan Söderby.
Prototyp från Innovitaskolan Karlskrona.
Prototyp från Innovitaskolan Södertälje.

Stipendiemottagare i mellanstadiet

Eleverna i klass G på Innovitaskolan Joriel som tagit fram “Rullstol för större självständighet” tilldelades stipendiet i sin årsgrupp med motiveringen:

“Det är en innovativ och genomförbar lösning på ett viktigt problem. Den är bra designad och öppnar för möjligheter att lösa ännu fler problem. Hög teknisk nivå genom att olika tekniker samspelar.  Klart möjlig att genomföra!”

Nominerade var också Innovitaskolan Kalix med “NO HATE” och Innovitaskolan Visby med “P.U.K.”

Stipendiemottagare i högstadiet

Eleverna på Innovitaskolan Nyköping som tagit fram “FBS – Fabric Bend Sensor” tilldelades stipendiet i sin årsgrupp med motiveringen:

“Den här lösningen tar tidigare lösningar på marknaden ett steg längre. Den är realistisk men ändå rolig och innovativ, samt genomförbar.  Mycket snygg pitch!”

Nominerade var också Innovitaskolan Visby med “Innovate Sportz” och Innovitaskolan Karlskrona med “Charge Band”.