Barn på förskolan tittar i en lupp.

Att välja förskola: fem tips som gör beslutet enklare

Att välja förskola för ditt barn är ett stort och ofta svårt beslut. Det handlar inte bara om att hitta en plats, utan också om att hitta en miljö där ditt barn kan växa, utvecklas och trivas. Vi vet att detta beslut kan kännas svårt och överväldigande och vill därför erbjuda fem tips för att underlätta förskolevalet!

Fem tips inför förskolevalet

1. Siffran 1 illustrerad.

Börja i god tid

Det är aldrig för tidigt att börja utforska dina alternativ. Många förskolor har väntelistor och processen kan ta längre tid än du tror. Genom att starta tidigt ger du dig själv utrymme att överväga olika alternativ.

2. Siffran 2 illustrerad.

Skapa er vision

Fundera på vad som är viktigt för just din familj. Är det närhet till hemmet eller arbetsplatsen, pedagogiska inriktningar eller kanske särskilda aktiviteter och program som erbjuds? Skriv en lista – på så sätt får du en tydlig bild av vad ni värdesätter och kan ni göra ett mer informerat val.

3. Siffran 3 illustrerad.

Våga fråga

Förbered en lista med frågor inför dina besök. Fråga om allt från dagliga rutiner till hur de hanterar konflikter mellan barnen. Skolverket har sammanställt en lista på frågor – ladda ner den och ta med dig den inför ditt besök.

4. Siffran 4 illusterad.

Besök flera förskolor

Ett personligt besök på förskolorna ger dig en mycket bättre uppfattning än vad du kan få från en broschyr eller en webbplats. Prata med så många pedagoger som möjligt och lägg märke till hur de interagerar med barnen.

5. Siffran 5 illusterad.

Följ ditt hjärta

Bemötandet du får på platsen och den visuella miljön är viktiga indikatorer på hur väl du och ditt barn kommer att trivas. Lyssna på din känsla och välj en förskola där du känner dig välkommen och där miljön känns trygg och stimulerande för ditt barns utveckling.

Innovitaskolans kvalitetschef för förskolan, Åsa Broander, delar sin insikt:

“Jag skulle välja en förskola utifrån bemötandet och en stimulerande, välorganiserad och tillgänglig lärmiljö. Det är avgörande att miljön är inspirerande och kreativ, med material som uppmuntrar till fantasi och lek för mitt barn.”

Är du nyfiken på Innovitaskolans förskoleverksamhet? Ta del av hela intervjun med Åsa Broander och lär dig mer om hur vi jobbar på våra integrerade förskolor.

Ett välinformerat förskoleval – för varje barns framtid!