×
 

Hoppa till innehållet

Förskola på Innovita­skolan Banérporten På vår förskola skapar vi trygghet och väcker nyfikenhet som grund för barnets utveckling.

Samarbete på förskolan

Förskolan på Innovitaskolan Banérporten ligger intill Gustav Adolfsparken på Östermalm. Vi har sammanlagt nio avdelningar fördelade på två enheter. Vi följer Stockholms ramavtal gällande öppettider.

Vi har ett väl fungerande arbetssätt och ett bra samarbete mellan barn, personal och vårdnadshavare. Samarbetet genomsyrar också arbetet mellan avdelningarna i form av gemensamma pedagogiska aktiviteter och utomhusverksamhet, samt gemensamma hämtningar och lämningar.

Lustfyllt lärande

I vår utbildning ger vi barnen en stark grund och förståelse för sitt lärande och kompetenser. Såväl inom läroplanens olika ämnesområden som i frågor gällande normer och värden. Med närvarande pedagoger förmedlar vi ett medforskande demokratiskt förhållningssätt och med det lustfyllda lärandet i centrum arbetar vi tillsammans med barnen i projektform. Så att barnen, när de lämnar förskolan, är redo för ett vidare livslångt lärande.

Förskolebarn sitter vid bordet och håller en macka och soppa i glas.

En dag på vår förskola

Morgonen börjar utomhus

En vanlig dag på Innovitaskolan Banérportens förskola börjar med utevistelse där barn och vårdnadshavare välkomnas av våra pedagoger och en inbjudande utomhusmiljö.

Vid klockan 9–9.15 startar vår planerade pedagogiska verksamhet, som vi också kallar vår undervisning. Undervisningen sker ofta i projektform där vi tar avstamp i barnens egna frågor, funderingar och nyfikenhet.

Varje dag får barnen utforska nya lärandeaktiviteter, delta i samlingar och samtala tillsammans med pedagogerna. Det skapar en miljö där barnen känner sig sedda, hörda och delaktiga i sitt eget lärande.

Utflykter som vidgar världen

En dag i veckan ger vi oss ut på planerad utflykt till skog och mark. Här får barnen upptäcka naturen och lära sig mer om växter, djur och miljön. Utöver dessa utflykter kopplar vi ibland våra projekt till stadens kulturutbud.

Förskolebarn äter mellanmål ute i naturen.

Gemenskap kring måltider och vila

Mellan klockan 11–11.30 samlas vi för lunch, som barn och pedagoger äter tillsammans. Måltiden är en stund för gemenskap och samtal.

Efter lunchen väntar vila för alla barn. För de yngsta innebär det en stunds sömn, medan de äldre barnen får möjlighet att ägna sig åt lugnare aktiviteter som läsning eller kreativt skapande.

Eftermiddagen – lek, lärande och rörelse

Våra eftermiddagar varierar beroende på årstid, men innehåller alltid en mix av utevistelse, mellanmål och undervisningsstunder. Barnen får tid att leka, utforska och utveckla sina färdigheter i en trygg och stimulerande miljö. I början och slutet av dagen möts barn från olika delar av verksamheten.

Pedagog sitter bredvid förskolebarn.

Intervju om förskolan

3 saker att ha i åtanke i val av förskola

  1. Siffran 1.

    Bemötande

    Välj förskola utifrån det bemötande du får när du kliver in genom dörren, både i mötet med personalen och det visuella. Det är viktigt att bli sedd och känna sig välkomnad av personalen och att det är städat, rent och strukturerat.

  2. Siffran 2.

    Lärmiljö och material

    Det är också viktigt att lärmiljön är tydlig, inspirerande och tillgänglig. Att materialet är lättåtkomligt för barnen, att det finns mycket material för kreativitet och att miljön skapar lust till lärande.

  3. Siffran 3.

    Kommunikation

    Det är viktigt att vårdnadshavare får information om hur ens barn har haft det under dagarna på förskolan. Därför behöver det finnas en rutin för hur förskolan kommunicerar med vårdnadshavare både dagligen och vid andra tillfällen.

Tips inför första dagen på förskolan

  • Förbered genom att namnmärka barnets alla tillhörigheter.
  • Informera oss om eventuella allergier och specialkost.
  • Dubbelkolla att vi har rätt kontaktuppgifter till samtliga vårdnadshavare.
  • Ta med ombyte och ytterkläder efter alla väder för lek både inomhus och utomhus.
  • Det kan även vara bra att ta med något som gör att barnet känner sig trygg, kanske är det ett gosedjur, filt eller napp.
  • Kom ihåg att barnet tittar på vad du gör – om du visar att detta är en rolig och trygg plats känner barnet också det så småningom.
  • Vi ser fram emot att träffa er!

Barn på förskolan sitter med digitalt verktyg.

Öppettider

Vi följer kommunens regler för ramtid och vårdnadshavare har rätt till omsorg på varje helgfri vardag mellan klockan 06.30-18.30 om behov finns. Barnen på vår förskola är försäkrade via Stockholms stad.

Söka förskola

Vad roligt att du vill ställa ditt barn i kö till vår förskola.
Klicka på knappen nedan för att komma till köanmälan.