Tre elever som spelar pingis tillsammans.

Säg hej till rektor Karin!

“Att få träffa många människor, både barn och vuxna, och utvecklas tillsammans med dem. Att det är ett omväxlande arbete, där ingen dag är den andra lik.” Så svarar Karin Elfving på frågan om vad som är det bästa med hennes jobb. Hon har arbetat inom skolvärlden i drygt 30 år, och på Innovitaskolan Falun sedan augusti 2021. I den här intervjun får vi möjligheten att lära känna Karin lite bättre.

Varför bestämde du dig för att bli rektor?

Jag har arbetat som ungdomsledare inom föreningslivet sedan jag själv gick på högstadiet, bland annat inom orientering, skidåkning och som ridlärare. Jag tycker om att arbeta med människor och utvecklas tillsammans med dem. Att jag lämnade lärarjobbet och blev rektor beror på att jag var nyfiken att se skolan ur en annan roll.

När känner du dig som mest stolt över att vara rektor?

När jag träffar elever som upptäckt att de lärt sig något nytt och lärare som känner att de lyckats.

Vad tycker du är viktigast för att skapa en bra skolgång?

En god gemenskap, där eleverna känner sig trygga och uppskattade. Lärare som tror på att eleverna kan lyckas och utvecklas. En skolgång som präglas av nyfikenhet och kreativitet.

Vad är ditt bästa tips till vårdnadshavare inför skolvalet?

Kom till oss om du vill att ditt barn ska komma till en skola där vi arbetar tillsammans med att ge eleven en varierad undervisning, för att möta varje barn och varje framtid. Ditt barn får också en extra möjlighet att arbeta med estetiska lärprocesser och kulturella upplevelser tillsammans. Kom till oss om du vill att ditt barn ska få möjlighet till goda kunskapsresultat i en trygg tillvaro tillsammans med engagerade lärare.

Personporträtt.

Vad vill du att eleverna har med sig när de går ut årskurs 9 på Innovitaskolan Falun?

Goda kunskaper, men också en nyfikenhet på livet och en önskan att fortsätta utvecklas.

Hur skulle du beskriva Innovitaskolan Falun?

En skola med en stolt tradition att genom estetiska lärprocesser, kulturella utbyten och upplevelser ge eleverna goda verktyg för framtiden. Engagerade medarbetare och goda resultat.

Hur tror du att eleverna skulle beskriva skolan?

En skola där man bryr sig om varandra.

Hur arbetar pedagogerna på skolan?

Det är viktigt för pedagogerna att få vara stolta över sin skola. Man ser fram emot att utvecklas vidare, med kulturprofilen som bas. Man ser också fram emot alla tillfällen till kollegialt lärande och spontana träffar, som pandemin satt stopp för.