Förskolebarn på Innovitaskolan undersöker och utforskar i skogen.

3 tips inför skolvalet

Visste du att ni kan söka till en skola även om den inte ligger i samma kommun som ni bor i? Det är upp till er att välja den skola som ni tycker känns bäst. Ta del av våra tre tips på hur du gör det bästa skolvalet för ditt barn.

Våra tips

1. Siffran 1.

Va nyfiken

Ta reda på så mycket du kan om de skolor du och ditt barn är intresserade av. Om du vill läsa mer om någon av våra Innovitaskolor så kan du klicka dig vidare här.

2. Siffran 2.

Utforska

Gå på öppet hus hos de skolor som du tror kan passa er. Besök skolan, träffa lärarna, prata med elever och ställ alla frågor du kan komma på.

3. Siffran 3.

Utvärdera

Vilka kompetenser tror du kommer vara viktiga för ditt barn i framtiden? Känn efter vilka skolor som passar bäst in på era önskemål och ställ sedan ditt barn i kö till de för- och/eller grundskolorna. Läs mer på skolans hemsida för att få reda på om det görs via skolans egen kö eller via kommunens hemsida.

Två elever på Innovitaskolan jobbar med en iPad.

Undervisning ska vara spännande

För att ditt barn ska få ut det mesta av sin skolgång kombinerar vi traditionell undervisning av hög kvalitet med moderna verktyg och metoder för att erbjuda en än mer meningsfull och relevant utbildning. Vi fokuserar på att skapa motivation och lust att lära.

På Innovitaskolan får barnen och eleverna utforska och labba inom olika framtidsteman – alltifrån "välmående i en digital tid" till "framtidens hjälparbete". Vi utvecklar även deras kompetenser inom problemlösning, entreprenörskap och förmåga att jobba med aktuella samhällsutmaningar samt hälsa och välbefinnande. Områden som blir allt viktigare.

Om vardagen på sociala medier

På Innovitaskolan utbildas eleverna för ett livslångt lärande och varje individ ges rätt förutsättningar i en global och föränderlig värld.

Men vi vill även bidra till att elevernas vårdnadshavare och andra vuxna ska kunna ta del av ny forskning, inte minst för att skapa bättre förutsättningar för barn och unga även utanför skolans väggar. Därför tar vi löpande fram utbildningar som är gratis och tillgängliga för alla.

De utbildningar som vi tagit fram under våren 2022 hittar du här.

Elev på Innovitaskolan sitter vid sin bänk i klassrummet.

VILL DU VETA MER OM INNOVITASKOLAN?