Vi tar emot barn och elever från förskoleklass upp till årskurs 5. Syftet med vårt fritids är att komplettera både förskolan och grundskolan. Vi arbetar dagligen för att stimulera elevernas utveckling och lärande. Vi erbjuder en meningsfull fritid och främjar den sociala gemenskapen. Läroplanen är vid sidan om skollagen det viktigaste som styr vår verksamhet.
Vi arbetar utifrån ett tema som fördjupar sig i vår värdegrund och hur vi behandlar varandra. Vi tycker det är otroligt viktigt att fritids är en trygg plats för alla barn där de ska få möjlighet till att utvecklas och lära. Aktiviteter planeras för varje vecka och är kopplade till läroplanens mål, och sitter uppsatta på väggen utanför lokalerna.
Vi värdesätter vår natur och vistas mycket utomhus under eftermiddagarna. Eleverna på fritids träffar personalen varje dag eftersom fritidspersonalen även arbetar i förskoleklass–årskurs 4. Detta bidrar till en ökad trygghet för eleverna.
Vårt fritids är platsen där ny kunskap kommer till liv genom upplevelsebaserade, lustfyllda och utmanande aktiviteter. Hos oss får eleverna ta del av ämnesövergripande temaarbeten tillsammans med organisationer och föreningar.
Genom att arbeta praktiskt skapas meningsfulla sammanhang där eleverna har inflytande över sin fritidstid. Här uppmuntrar vi våra elever att förverkliga sina idéer.
Med avstamp i EU:s åtta nyckelkompetenser låter våra fritids nyfikenhet, kreativitet och innovationskraft ta plats. Våra digitala verktyg och internationella perspektiv bidrar till att utmana eleverna att tänka nytt, samarbeta och lösa problem.
Med ett helhetsperspektiv kring individen tar vi aktivitet och rörelseglädje på stort allvar. Att utveckla förståelse för balansen mellan aktivitet och vila är en förutsättning för att lyckas i en föränderlig värld. Ett aktivt liv ökar både koncentrationsförmågan och det psykiska välbefinnandet.
På vårt fritids skapas lärande för livet bortom skolbänken. Här har eleverna en trygg plats där vi förbereder dem inför en föränderlig framtid!