Säg hej till några av våra pedagoger

Lär känna våra pedagoger och lärare lite bättre! Vad motiverar dem mest och hur uppmuntrar de till nyfikenhet och kreativitet?

Amanda Blomqvist – Förskollärare

Vad tycker du är det roligaste med att gå till jobbet?

Jag tycker att det roligaste med mitt jobb är att få vara lekfull tillsammans med barnen. Varje dag kommer jag till mitt jobb och välkomnas av kramar och en längtan efter utforskade och lek som jag får äran att var en del av.

Vad är du extra stolt över på er förskola?

Jag är väldigt stolt över mina kollegor och arbetet vi gör här. Jag extra stolt över vår ambition, att vi alltid i den mån vi kan, försöker förändra och följa barnens intressen och behov.

Hur besvarar och uppmuntrar du barnens nyfikenhet?

Jag försöker alltid att vara närvarande på barnens nivå. På så sätt är jag redan nära barnens i deras upptäckande och utforskande och kan fånga upp dom precis där dom är för tillfället.

Hur särskiljer sig ditt sätt att jobba med barnen som en del av Innovitaskolan?

Mitt sätt att bidra till Innovita är nog mitt välkomnande på morgnarna. Jag tycker det känns extra viktigt att alla barnen som kommer in genom grindarna ska känna sig sedda och välkomna, och på så sätt ges förutsättningarna att starta dagen här på bästa sätt. Det här med att känna sig viktig och sedd är för mig en grundsten för att kunna, precis som Innovita säger, skapa trygghet och väcka nyfikenhet.

Personporträtt.

Daniel Pettersson – Lärare, åk 4-6

Hur jobbar du med att väcka nyfikenhet hos eleverna när du undervisar?

Det är viktigt att utgå från elevernas intressen och det liv de lever, att skapa en förståelse och ett användningsområde för kunskapen där de är och dit de ska. Att bjuda på sig själv och ha en varierad undervisning med inslag av utforskande moment är viktigt.

Kan du berätta om en extra minnesvärd stund på en lektion eller på skolan?

Oj, finns många, svårt att välja ett moment. Jag kan tänka mig flera moment där det inte riktigt blir som man tänkt, utan frågor och praktiska arbeten tar en annan riktning utifrån deras frågor och kreativitet.

Hur särskiljer sig ditt sätt att jobba med eleverna som en del av Innovitaskolan?

Jag tycker att vi i kollegiet har en bra samsyn kring hur vi arbetar med eleverna och att vi drar åt samma håll. Sen är det mer hur man funkar som person som särskiljer oss såklart, men vi delar med oss av våra olika personligheter och kompetenser.

Personporträtt.

Jennie Kahlström – Lärare på högstadiet

Vilken typ av uppgifter märker du skapar mest engagemang hos eleverna?

Jag märker att eleverna blir mest engagerade när uppgifterna är autentiska, problemlösande och gärna praktiska. I textilslöjd släpper de loss kreativiteten när de får skapa något personligt - exempelvis designa en egen produkt. Jag upplever att kombinationen av tydliga ramar och utrymme för egna idéer gör att de känner ägandeskap över sitt lärande.

Hur uppmuntrar du eleverna till kreativitet och att tänka i nya banor?

Jag försöker skapa ett tillåtande klassrumsklimat där det är okej att testa, misslyckas, börja om och tänka utanför boxen. Jag ställer ofta öppna frågor och uppmuntrar flera lösningar i stället för ett rätt svar. I textilslöjd kan det handla om att låta eleverna skissa flera designidéer innan de bestämmer sig för att jobba vidare med en lösning.

När känner du som lärare att du har lyckats?

Jag känner att jag har lyckats när jag ser att eleverna själva tar initiativ, när de blir nyfikna och vill lära mer än vad uppgiften egentligen kräver. Det kan vara när en elev hittar en egen teknisk lösning på ett problem, eller när en grupp fortsätter att diskutera biologiska samband även efter lektionen. Jag känner mig också nöjd när elever som kanske inte brukar ta plats vågar presentera sina idéer eller stolta visar upp något de skapat. Då vet jag att undervisningen verkligen har nått fram och engagerat.

Vad gör att just er skola sticker ut?

Vi får ofta höra att vår skola uppfattas som familjär från nya elever. Vi har en nära kontakt med eleverna och kan snabbt fånga upp behov, idéer och utmaningar. Det skapar en trygghet som i sin tur leder till ökad delaktighet. Alla känner alla, både elever och personal, vilket ger en fin gemenskap.

Personporträtt.

Vill du läsa mer om vårt pedagogiska koncept?