Säg hej till några av våra pedagoger
Lär känna våra pedagoger och lärare lite bättre! Vad motiverar dem mest och hur uppmuntrar de till nyfikenhet och kreativitet?
Cassandra Cederholm - Förskollärare
Vad tycker du är det roligaste med att gå till jobbet?
Det roligaste med att gå till jobbet är den starka sammanhållningen och kemin vi har kollegor emellan. När vi har roligt tillsammans, har en positiv inställning och tycker det är kul att gå till jobbet smittar den positiva inställningen av sig till barnen. Det påverkar hur barnen är mot varandra, hur de trivs och i undervisningen. När barnen känner att de är omgivna av vuxna som samarbetar och visar omtanke bidrar det till deras känsla av trygghet och glädje i vardagen.
Vad är du extra stolt över på er förskola?
Jag är extra stolt över hur vi skapar tydlighet och struktur som ger barnen goda förutsättningar. Vi använder miljön som en tredje pedagog och arbetar medvetet för att inspirera och utmana. Jag värdesätter också våra kollegiala träffar som stärker oss pedagoger både individuellt och som grupp.
Hur besvarar och uppmuntrar du barnens nyfikenhet?
Jag bemöter alltid barnen med positivitet och nyfikenhet tillbaka. Jag uppmuntrar deras frågor, lyfter det stora i att de vågar uttrycka sig och för dialog om hur vi kan utforska vidare. Genom att jag, tillsammans med mina kollegor, håller miljöerna levande med nytt och utmanande material uppmuntrar vi till att hålla nyfikenhet brinnande.
Hur arbetar du med att bygga goda relationer med barnens vårdnadshavare?
Jag brinner för trygga relationer och lägger stor vikt vid öppen kommunikation med vårdnadshavarna. Genom dagliga överlämningar, kontakt vid behov och lyhördhet skapar jag förtroende. Jag betonar vikten av samsyn och en röd tråd mellan hem och förskola för att ge barnen de bästa förutsättningarna. När barnen ser samspelet mellan pedagog och vårdnadshavare stärks deras känsla av trygghet och samarbete.
Annika Stenhammar och Alexander Roka - Idrottslärare, åk F-6
Hur jobbar ni med att väcka nyfikenhet hos eleverna när ni undervisar?
Vi försöker alltid koppla undervisningen till elevernas vardag och aktuella händelser för att skapa mening. Vi försöker arbeta nära föreningar i närområdet för att eleverna ska få veta vad som finns i deras närmiljö. Vi arbetar aktivt med friluftsliv och naturen och försöker skapa ämnesövergripande arbeten där eleverna både arbetar praktiskt och teoretiskt. Vi startar upp våra läsår med gemensamt fiske samt vandringar och arbetar aktivt så mycket vi kan med årstiderna som läromedel.
Kan ni berätta om en extra minnesvärd stund på en lektion eller på skolan?
När vi fiskade nu i augusti. Vattnet var spegelblankt och eleverna satt helt stilla med varsitt metspö. Det skapar harmoni och balans på hög nivå som kontrast till barnens annars fullspäckade vardag.
Finns det någon bok, film, podd eller serie som inspirerar er i ert yrke?
Vi inspireras mycket av Anders Hansen och hans teorier om “Hjärnan och fysisk aktivitet”. Han betonar mycket att elever lär sig bättre om de är fysiskt aktiva. “Lärsårsboken” av Vinnovationscaochen är en bok vi arbetat aktivt med för att underlätta till arbete med idrott och rörelse integrerat.
Hur arbetar ni med att bygga goda relationer på skolan?
Relationerna är grunden för allt lärande. Vi tar oss tiden att lyssna på eleverna, visa intresse för deras tankar och möta dem med respekt. Genom tydlighet, humor och konsekvens skapar vi trygghet. Vi försöker också se varje elevs styrkor och lyfta fram framsteg, små som stora. På så sätt byggs tillit, vilket gör att både samarbete och lärande fungerar bättre.
Vi försöker vara så varierande i vår undervisning som möjligt så att elevers styrkor kommer fram så mycket som möjligt. Detta genom allt från fiske till bollsporter.


