
Fritids på Innovitaskolan Vendelsö Här får barn och elever utforska och växa genom ett verklighetsbaserat lärande.
Tryggt och roligt på fritids
Vi erbjuder fritidsplats från förskoleklass upp till årskurs 3 och vårt fritidshem har öppet alla helgfria vardagar kl. 6.30–17.30 Vi har även en fritidsklubb från årskurs 4 till 6.
Det är viktigt för oss att våra elever mår bra, känner sig trygga och har roligt på fritids. Vi arbetar med heldagslärande och alla elever har möjlighet att påverka och välja vilka aktiviteter de vill delta i. Pedagogerna som arbetar på fritids är tillsammans med eleverna under hela skoldagen och under raster, vilket medför goda relationer och trygghet.
Kreativa och utvecklande aktiviteter
På fritids erbjuder vi alltid pedagogstyrda aktiviteter. Detta inkluderar; skapande där eleverna får arbeta med olika material och tekniker, digitala aktiviteter som till exempel Kahoot och programmering, rörelseaktiviteter utomhus och inomhus i vårt rörelserum, kojbygge i skogen och utflykter i närmiljön.

Samarbete och gemenskap
Vi samarbetar mellan olika avdelningar och har gemensamma aktiviteter, som exempelvis Bingo och basketskola. De äldre eleverna håller även i aktiviteter för de yngre eleverna.
Verklighetsbaserat lärande
Vårt fritids är platsen där ny kunskap kommer till liv genom upplevelsebaserade, lustfyllda och utmanande aktiviteter. Hos oss får eleverna ta del av ämnesövergripande temaarbeten tillsammans med organisationer och föreningar.
Genom att arbeta praktiskt skapas meningsfulla sammanhang där eleverna har inflytande över sin fritidstid. Här uppmuntrar vi våra elever att förverkliga sina idéer.

En vanlig dag på vårt fritids
Valmöjligheter och engagerade pedagoger
På Innovitaskolan Vendelsö startar fritidsdagen med mellanmål innan eleverna väljer sina aktiviteter på fritidstavlan.
Pedagogerna planerar verksamheten utifrån fritidshemmets läroplan och elevernas intressen, vilket ger en varierad och meningsfull eftermiddag. Vi arbetar med balans mellan lugna och aktiva aktiviteter, allt från skapande, lek och dans till bygg, idrott och utevistelse. Våra temadagar och traditioner är uppskattade inslag som skapar gemenskap och glädje i vardagen.
Trygghet, delaktighet och traditioner
Elevernas röster är viktiga för oss. Genom önskemoln och fritidsråd får barnen vara med och påverka innehållet på fritids, vilket stärker både ansvar och delaktighet.
Under loven arrangeras olika teman och aktiviteter, som “ägglossningen” på påsklovet och skapande- eller rörelselov under andra perioder. Vi blandar ofta årskurser för att bygga relationer mellan elever i olika åldrar, och våra traditioner, som skolloppet och julbasaren, bidrar till en varm och inkluderande gemenskap där alla får vara med.

3 tips på hur man bör agera kring rastverksamheten
Visa intresse och nyfikenhet
Som vårdnadshavare kan du ställa frågor till ditt barn kring hela skoldagen. Uttryck intresse och nyfikenhet för rast och fritidsverksamheten. Det stärker barnets bild av en balanserad skoldag och att fysiska, psykiska och sociala hälsan värderas lika.
Kläder efter väder
Kläder som är anpassade efter vädret och som tål att lekas i bidrar till ditt barns välbefinnande och möjliggör utveckling. Att enkelt kunna få på sig rätt kläder som tål vädret bidrar till att barnet kommer ut på rasten. Det skapar mer tid för lek och rörelse och mindre tid för trängsel i kapprum.
Samverka med personalen
Genom att dela med dig av din bild och ditt barns upplevelser av rast- och fritidsverksamheten bidrar du till att pedagogerna får en samlad bild av barnet och dess upplevelser. Det ger de bästa förutsättningarna för fortsatt utveckling och lärande!
Har du frågor om vårt fritids?
Kontakta gärna vår biträdande rektor som kan svara på dina frågor och hjälpa dig att söka till vårt fritids.
