Säg hej till några av våra pedagoger

Lär känna våra pedagoger och lärare lite bättre! Vad motiverar dem mest och hur uppmuntrar de till nyfikenhet och kreativitet?

Valbone – Pedagog på förskolan

Vad tycker du är det roligaste med att gå till jobbet?

Det roligaste är att få möta barnens glädje och nyfikenhet varje dag. Inget arbetspass är det andra likt – barnens fantasi, frågor och upptäckter gör att varje dag blir unik och lärorik även för mig. Jag uppskattar också att arbeta i en verksamhet som grundar sig på förskolans läroplan, där vi som pedagoger skapar förutsättningar för barnen att utvecklas inom många olika områden. Att få bidra till denna helhet, där omsorg, lärande och lek vävs samman, gör mitt arbete både roligt och meningsfullt.

Vad är du extra stolt över på er förskola?

Jag är väldigt stolt över den varma och trygga miljön vi har skapat tillsammans. Vi har en kultur där alla barn får känna att de blir sedda och bekräftade, och där vi tar tillvara på deras olikheter och styrkor. Jag är också stolt över hur vi pedagoger samarbetar – vi lyfter varandra och skapar en miljö som barnen mår bra i.

Vi strävar varje dag efter att ge barnen förutsättningar att utveckla sina sociala och kommunikativa förmågor, sitt språk, sin kreativitet och sin förståelse för demokratiska värden.

Hur besvarar och uppmuntrar du barnens nyfikenhet?

Jag försöker alltid ta barnens frågor på allvar och ge utrymme för deras tankar. Vi använder olika material, böcker, naturäventyr och digitala verktyg som stöd i lärprocessen. På så sätt får barnen känna att deras nyfikenhet leder till verkligt lärande och upptäckarglädje.

Hur arbetar du med att bygga goda relationer med barnens vårdnadshavare?

För mig är en öppen och respektfull kommunikation viktig. Jag tar mig tid för dagliga små samtal vid lämning och hämtning, och jag ser till att lyfta fram positiva händelser om barnet. Vi arbetar också med dokumentation på Tyra som gör det möjligt för vårdnadshavare att följa barnens utveckling och olika teman. Genom att visa engagemang och lyhördhet skapar jag tillit och ett gott samarbete med vårdnadshavarna.

Porträttbild

Helen – Lärare på högstadiet, SO

Hur jobbar du med att väcka nyfikenhet hos eleverna när du undervisar?

Eleverna blir ofta mest engagerade när uppgifterna känns nära dem och är meningsfulla, när de får arbeta med något som kopplas till deras vardag eller verkliga samhällsfrågor. Sen märker jag att då de får skapa något eget som exempelvis filmer, poddar, planscher, och teater/rollspel så väcker det ett större intresse.

Kan du berätta om en extra minnesvärd stund på en lektion eller på skolan?

Det finns många fina stunder från möten med elever under lektionstid. Jag minns en gång när jag skulle rita upp och förklara en historisk händelse på tavlan, men teckningen blev helt tokig utan att jag såg det själv. Någon elev fnissade till i klassen och när jag backade några steg insåg jag hur teckningen såg ut. Vi skrattade alla gott åt det hela, så tårarna till och med kom.

Andra minnesvärda stunder är alla fina högtider vi gjort med eleverna så som luciatåg, jul och sommaravslutningar så klart. Då upplever jag att det är ett lugn i skolan men samtidigt ett pirr i magen hos alla elever.

Finns det någon bok, film, podd eller serie som inspirerar dig i ditt yrke?

Absolut finns det detta! Då jag är so-lärare så älskar jag att gotta ned mig i böcker som lyfter olika historiska tidsepoker. Det är inte om krig och mörker jag önskar läsa utan mer om personhistoria med fokus på realism, livsöden och stora sociala skildringar. Det är detta som inspirerar mig som exempelvis "Mina drömmar stad" av Per Albin Fogelström som skildrar ett 1800-tals Stockholm.

Hur arbetar du med att bygga goda relationer på skolan?

En bra relation bygger på respekt och tillit tycker jag. Att vi bygger broar med eleverna är avgörande många gånger på hur det går i ämnet.
Vi är en liten skola och alla elever blir sedda här. Jag tycker att vi har en fin gemenskap och kan mötas i både allvar och humor.

Porträttbils Helen Olsson

Annelise Lärare på högstadiet, Matematik, Fysik, Kemi och Biologi

Vilken typ av uppgifter märker du skapar mest engagemang hos eleverna?

Uppgifter och genomgångar där eleverna på något sätt känner igen sig eller kan relatera till brukar skapa mest engagemang. Till exempel inom biologin, då vi pratar om kroppen och påpekar att vi egentligen pratar om oss själva vilket ökar medvetenheten om dem själva, hur och varför de fungerar som de gör och vad vi alla behöver för att må bra.

Hur uppmuntrar du eleverna till kreativitet och att tänka i nya banor?

För att få eleverna nyfikna jobbar jag mycket med frågor under tiden jag går igenom något nytt. Varför är det så? Det är inte alltid jag får något svar, men jag tror att de blir mer aktiva i sitt lyssnande. Inför NO-laborationer jobbar vi med frågeställningar och då får eleverna själva tänka till på vad som kan undersökas inom ett visst område, med en progression från 7an till 9an. Inom matematiken uppmuntrar jag också till att tänka själv och påminner om att uppgifter kan lösas med flera olika metoder som ändå ger rätt svar.

När känner du som lärare att du har lyckats?

Min bästa känsla är nog när alla i klassen har klarat ett prov. Då känner jag mig nöjd som lärare och att jag nått fram till alla elever. Sedan gläds jag även med enskilda elever som känner sig nöjda med sina prestationer och vad de åstadkommit.

Hur arbetar du med att bygga goda relationer på skolan?

Eftersom vi är en relativt liten skola så är relationen mellan personal och elever nära. Vi ser till att alla elever känner sig sedda och har någon vuxen som de kan prata med vid behov. Sedan rör vi oss mycket i korridorerna, där eleverna som har rast ofta sitter, och då småpratar och skojar man lite på väg till eller från lektion.

Vill du läsa mer om vårt pedagogiska koncept?