Framtidens problemlösare!

På Innovitaskolan anordnar vi årligen "Innovate Challenge", en tävling mellan alla Innovitaskolor – och en unik möjlighet för våra elever att tillsammans hitta lösningar på samtida problem. Nu har vi korat årets tre vinnare och det är äntligen dags att presentera deras framtidssäkra, imponerande och kreativa lösningar på verkliga problem.

Men först, vad innebär Innovate Challenge?

  1. Siffran 1 illustrerad.

    Problemlösning

    Allting börjar med en idé. Eleverna inspireras att tänka fritt och stort kring årets tema, Design för hållbarhet. De undersöker, experimenterar och tar fram prototyper till olika smarta lösningar på problem som de själva identifierat.💡

  2. Siffran 2 illustrerad.

    Utveckling

    I sina team tar eleverna sina idéer till nästa nivå. De får tillgång till workshops, verktyg och stöttning som hjälper dem att utveckla sina projekt från tankar till prototyper. 🛠️

  3. Siffran 3 illustrerad.

    Presentation

    I slutet av Innovate Challenge utser varje skola en vinnare i varje kategori, årskurs F-3, 4-6 och 7-9. Nu är det spännande! Innovitaskolans Advisory Board utser en slutgiltig vinnare för varje kategori. Priset? Eleverna får möjlighet att förverkliga sina idéer! 🏆

Vinnare Innovate Challenge Award 2024

Äntligen är det dags att presentera våra vinnare. Det är Innovitaskolans Advisory Board (läs mer här) som bedömt alla bidrag efter kriterierna och slutligen korat tre vinnare.

Kriterierna för Innovate Challenge Award är:

  • Innovationens potential att lösa problemet.
  • Användbarhet och hållbarhet.
  • Kreativitet och skalbarhet.

Vinnare årskurs F–3 

Stort grattis till Daniel och Meja på Innovitaskolan Myrängen som tagit fram “Slevaren”!

Om Slevaren

- Vi har märkt ett stort problem i vårt samhälle – vi slänger för mycket mat. “Slevaren” är en slags robot som läser av hur hungrig du är genom att scanna ögonen. Den skickar ut en ljusstråle som ser skuggorna av hormoner som simmar i ögats blodådror – leptin och ghrelin. Sedan slevar den upp så mycket mat du orkar! Vi slänger ingen mat och tar hand om vår planet!

Juryns motivering lyder

- Innovationen är ny, kreativ och modig! Den löser ett verkligt problem med ett nytt tankesätt som kombinerar teknik på ett användbart sätt. Innovationen arbetar för sig själv och kräver inte någon aktiv insats från användaren. Den gör det lätt att göra rätt och ökar hållbarheten!

Daniel och Meja, vinnare av Innovate Challenge, har på sig guldhattar och håller i diplom.

Vinnare årskurs 4–6

Stort grattis till Sam, David och Charlie på Innovitaskolan Rönninge som tagit fram “Eko.shop”!

Om Eko. Shop

- Vi konsumerar just nu för mycket. Det vi köper är ofta producerat i länder långt bort där arbetskraften är billig. Vi har innoverat fram en app som vi tror ska lösa problemet på två sätt, dels genom att uppmuntra och påminna användaren att inte konsumera för mycket, dels att uppmuntra miljövänliga, närproducerade och ekologiska alternativ. Vår innovation Eko.shop bidrar till ett mer hållbart levnadssätt där människor görs medvetna om sina val och vilka konsekvenser valen man gör får för vår planet.

Juryns motivering lyder

- Innovationen är en ny idé som uppmuntrar konsumenten med en tydlig motivationsaspekt och morot. Den hållbara lösningen ger vinster för både säljare, köpare och framförallt för klimatet. Innovationen skulle sannerligen inspirera till hållbarhet om den blev verklig!

Vinnarna av Innovate Challenge årskurs 4-6 står på rad och håller i ett diplom.

Vinnare årskurs 7–9

Stort grattis till Julia, Tyra och Amanda på Innovitaskolan Visby som tagit fram “Algslurp”!

Om Algslurpen

- Vår uppfinning, som är en optimering av vindkraftverk, använder vattenströmmar för att samla in skräp. Pelaren står delvis i vatten och där finns en ihålig gång där havsvatten kan strömma genom med ett galler där alger och skräp ska fastna. Innehållet som har fastnat i gallret sorteras och algerna förs ner i en syrefri behållare där de kan förmultna och bilda biogas. Skräpet som fastnar i gallret förs till en mindre behållare där det förvaras i väntan på att bli upphämtade och återvunnet. Vår innovation ger vindkraftverk mer än en funktion!

Juryns motivering lyder

- Innovationen är en modig idé med multifunktioner som tilltalar. Den har ett passande namn och innebär att man utvecklar något som redan finns med hållbara funktioner. Innovationen har flera genuina värden som skulle ge positiva effekter för en hållbar framtid om den förverkligas!

Tre glada tjejer som vunnit Innovate Challenge står med guldhattar och håller i varsitt diplom.

TACK – till alla deltagande elever!

Vi vill tacka alla elever som deltagit i årets Innovate Challenge, ni har verkligen visat prov på kreativitet, nyfikenhet och framtidsanda! Vi ser redan fram emot nästa års upplaga. Ni är det världen behöver för en ljusare framtid – för varje framtid!

Vårt pedagogiska koncept

”Innovate Challenge” är ett exempel på hur vi jobbar med vårt gemensamma koncept Innovate. Läs mer om hur vi jobbar med vårt pedagogiska koncept – Explore, Innovate och Balance genom att klicka på knappen nedan.