Kvalitetsutmärkelse för digital skolutveckling
Innovitaskolan och Pops Academy fick ta emot utmärkelsen från Guldtrappan–en prestigefylld kvalitetsutmärkelse som tilldelas ett fåtal skolhuvudmän som ligger i framkant när det gäller att driva skolutveckling i en digital samtid.
Alla elever ska få samma förutsättningar
Innovitaskolan och Pops Academy har jobbat fokuserat med att ge våra elever och medarbetare rätt förutsättningar i en föränderlig värld. En värld där digitalisering blir allt viktigare, bland annat då det gäller att lära, kommunicera och innovera. För att möta dessa utmaningar har vi kombinerat traditionell undervisning med moderna verktyg och metoder. Innovitaskolan och Pops Academys målmedvetna och systematiska arbete med att integrera digitala verktyg i klassrummet för att förstärka lärandet har nu uppmärksammats och fått kvalitetsutmärkelse från Guldtrappan.
Digitalisering som knyter an skolor runt om i Sverige
Innovitaskolan och Pops Academy har även integrerat arbetet med digitalisering tydligt i det systematiska kvalitetsarbetet för att ge samtliga av våra skolor runt om i landet samma förutsättningar. Därför har vi idag digitaliseringsinnovatörer som leder det pedagogiska arbetet med digitalisering, i nära samarbete med skolledningarna. På varje enhet finns digitaliseringsansvariga som har ett starkt pedagogiskt fokus, och de stöttas av en IT-organisation som säkerställer att den digitala infrastrukturen fungerar smidigt.
– Vi arbetar aktivt för att alla elever, oavsett var i landet de befinner sig, ska få samma förutsättningar att utveckla digital kompetens. Eleverna måste ha de rätta förutsättningarna för att fatta kloka beslut och göra medvetna val om hur och när digitala verktyg kan användas på bästa sätt, säger Rebecca Braun, digitaliseringsinnovatör på Innovitaskolan och Pops Academy.
Digital kompetens följs upp bland eleverna
Som en del av detta arbete har vi utvecklat en detaljerad progressionsplan som tydligt beskriver vad eleverna från förskoleklass till årskurs 9 behöver kunna om digital kompetens, baserat på läroplanen. Dessutom har en omfattande stödbank och lärmoduler, inklusive material om digital läsning, skapats för att stödja lärarna i deras undervisning. Skolorna driver även flera innovativa projekt, bland annat inom områdena Virtual Reality (VR) och 3D-printning.
– Jag är oerhört stolt över alla som har varit en del av denna resa. På bara ett år har vi byggt upp en stark organisation och ett arbetssätt som verkligen gör skillnad för våra elever. Utmärkelsen är en hyllning till våra medarbetare och ledare, säger Fredrik Ogell, utbildningsdirektör på Innovitaskolan och Pops Academy.
Nomineringen från Guldtrappan
“Innovitaskolans och Pops Academys trettio skolor är utspridda över hela landet och övervinner på ett imponerande vis de stora avståndet mellan enheterna. Man har lyckats skapa en gemensam struktur för utveckling med fokus på en undervisning som med stöd av digitalisering främjar lärandet. En grundval är en progressionsplan för digital kompetens utgående från Lgr22. Resan mot en likvärdig digitalisering pågår baserad på den digitala agendan utgående från att digitalisering är en metod för verksamhetsutveckling med fokus på automatisering och innovation. Digitaliseringen är därför integrerad i det systematiska kvalitetsarbetet. Man har även utvecklat lärmoduler för kompetensutveckling. De stora avstånden har lett till utvecklandet av digitala forum och till möjligheterna att dela med sig till övriga skolsverige genom ”Innovitaskolan delar”, vilka är publika. Innovitaskolan och Pops Academy uppvisar ett imponerande samspelt utvecklingsarbete”.
Vår digitaliseringsresa
Se filmen om vår digitaliseringsresa här – det är grunden till nomineringen i Guldtrappan.