×
 

Hoppa till innehållet

Fritids på Innovitaskolan Luleå

Här får barn och elever utforska och växa genom ett verklighetsbaserat lärande, även utanför skolbänken.

Trygghet, delaktighet och gemenskap

På fritidshemmet går barn och elever i åldersblandade grupper upp till årskurs 6. Hos oss får eleverna vara både innan och efter skolan. Vi vill erbjuda stora möjligheter till utveckling och det är viktigt för oss att alla känner trygghet, delaktighet och gemenskap.

Stimulans och vi-känsla

Vi utgår från läroplanen och elevernas önskemål och behov utifrån deras ålder. Genom att ta tillvara på deras önskemål och idéer får eleverna en vi-känsla och känner sig delaktiga. Tillsammans med eleverna anordnar vi bland annat rörelse, projekt, uppträdanden och pysselverkstad. Vi blandar vuxenstyrda och elevstyrda aktiviteter.

En pojke klättrar på klätterställning på skolgården.

Aktiviteter både utomhus och inomhus

Mycket tid spenderas utomhus och där erbjuder vi aktiviteter såsom skattjakt, utflykter och olika lekar. Inomhus använder vi oss av en aktivitetstavla där eleverna själva väljer aktivitet utifrån vad som lockar för dagen. Här finns även möjlighet till fri lek. Förskolan öppnar och stänger vår fritidsverksamhet. Detta gör vi för att skapa en trygg övergång från förskola till grundskola och för att stärka vi-känslan.

Verklighetsbaserat lärande

Vårt fritids är platsen där ny kunskap kommer till liv genom upplevelsebaserade, lustfyllda och utmanande aktiviteter. Hos oss får eleverna ta del av ämnesövergripande temaarbeten tillsammans med organisationer och föreningar.

Genom att arbeta praktiskt skapas meningsfulla sammanhang där eleverna har inflytande över sin fritidstid. Här uppmuntrar vi våra elever att förverkliga sina idéer.

Organiserad rast­verksamhet

3 tips på hur man bör agera kring rast­verksamheten

  1. Siffran 1.

    Visa intresse och nyfikenhet

    Som vårdnadshavare kan du ställa frågor till ditt barn kring hela skoldagen. Uttryck intresse och nyfikenhet för rast och fritidsverksamheten. Det stärker barnets bild av en balanserad skoldag och att fysiska, psykiska och sociala hälsan värderas lika.

  2. Siffran 2.

    Kläder efter väder

    Kläder som är anpassade efter vädret och som tål att lekas i bidrar till ditt barns välbefinnande och möjliggör utveckling. Att enkelt kunna få på sig rätt kläder som tål vädret bidrar till att barnet kommer ut på rasten. Det skapar mer tid för lek och rörelse och mindre tid för trängsel i kapprum.

  3. Siffran 3.

    Samverka med personalen

    Genom att dela med dig av din bild och ditt barns upplevelser av rast- och fritidsverksamheten bidrar du till att pedagogerna får en samlad bild av barnet och dess upplevelser. Det ger de bästa förutsättningarna för fortsatt utveckling och lärande!

Elever spelar schack utomhus på rasten.

Nyfikenhet, kreativitet och innovationskraft

Med avstamp i EU:s åtta nyckelkompetenser låter våra fritids nyfikenhet, kreativitet och innovationskraft ta plats. Våra digitala verktyg och internationella perspektiv bidrar till att utmana eleverna att tänka nytt, samarbeta och lösa problem.

Med ett helhetsperspektiv kring individen tar vi aktivitet och rörelseglädje på stort allvar. Att utveckla förståelse för balansen mellan aktivitet och vila är en förutsättning för att lyckas i en föränderlig värld. Ett aktivt liv ökar både koncentrationsförmågan och det psykiska välbefinnandet.

Ett lärande för livet

På vårt fritids skapas lärande för livet bortom skolbänken. Här har eleverna en trygg plats där vi förbereder dem inför en föränderlig framtid!

Har du frågor om vårt fritids?

Kontakta gärna vår rektor som kan svara på dina frågor och hjälpa dig att söka till vårt fritids.