Säg hej till några av våra pedagoger

Lär känna våra pedagoger och lärare lite bättre! Vad motiverar dem mest och hur uppmuntrar de till nyfikenhet och kreativitet?

Jessica Lindström – Pedagog på förskolan

Vad tycker du är det roligaste med att gå till jobbet?

Det roligaste med att komma till jobbet är att varje dag mötas av barnens glädje, nyfikenhet och energi. Barnens lust att upptäcka och lära sig nya saker smittar verkligen av sig och gör arbetet både inspirerande och meningsfullt. Ingen dag är den andra lik, vilket gör att alla dagar bjuder på nya upplevelser och lärande stunder tillsammans.

Vad är du extra stolt över på er förskola?

En av de saker jag är extra stolt över med att arbeta på min förskola är gemenskapen – både med kollegorna och med barnen. Att arbeta nära i ett team där man stöttar varandra, delar idéer och har trevligt tillsammans skapar en positiv arbetsmiljö. Det gör att man känner sig trygg, motiverad och delaktig i något större där alla bidrar till att skapa en trivsam och utvecklande vardag tillsammans.

Hur besvarar och uppmuntrar du barnens nyfikenhet?

För mig handlar det mycket om att se varje barn och möta dem på deras nivå. Att vara en medforskare i deras lärande, att utforska, upptäcka och lära tillsammans med barnen. Genom att visa intresse och nyfikenhet för det barnen upplever och uppmärksammar skapar man en trygg och inspirerande miljö där barnens egna tankar och idéer får ta plats.

Hur stimulerar och utmanar du barnen till utveckling och lärande?

Jag tycker att det är viktigt att skapa en undervisning med stor variation där barnen får möjlighet att utforska och lära på olika många olika sätt. Genom att ställa öppna frågor och uppmuntra till utforskande lekar och aktiviteter väcks barnens nyfikenhet och lust att lära. Det gör att de får använda sin fantasi, tänka själva och utveckla sina egna idéer, samtidigt som vi pedagoger finns där som stöd och vägledning.

Carola Ek – Lärare på låg- och mellanstadiet, Matematik, SO, NO och Svenska

Hur jobbar du med att väcka nyfikenhet hos eleverna när du undervisar?

Jag väcker elevernas nyfikenhet genom att börja lektionerna med något oväntat - ett ord på tavlan, en fråga, en bild - ett citat som väcker tankar. Tillsammans undersöker vi sedan vad det kan handla om. Oftast tillsammans i par där vi kan ställa hypoteser som sedan leder oss in på lektionens tema. Genom att starta i det okända blir lärandet spännande och meningsfullt. Jag försöker ha så varierad undervisning som möjligt under en lektion. Vi tar hjälp av varandra och inspireras av varandra på många olika sätt. Eleverna blir nyfikna på varandras kunskaper och lär sig tillsammans.

Kan du berätta om en extra minnesvärd stund på en lektion eller på skolan?

Det är svårt att välja en enskild minnesvärd stund, för det händer något varje dag som gör mig glad och stolt som lärare. Det kan vara när en elev plötsligt förstår något som tidigare varit svårt, när någon elev räcker upp handen för första gången eller när de äldre eleverna på skolan självmant hjälper de yngre på rasten eller i korridoren.  De små ögonblicken av utveckling, omtanke och glädje är det som gör skoldagen minnesvärd för mig.

Finns det någon bok, film, podd eller serie som inspirerar dig i ditt yrke?

Jag inspireras mycket av Jennie Wilsons podd “Det ringer in” och hennes böcker om kooperativt lärande. Hon ger konkreta exempel kring hur man kan skapa en undervisning där alla elever känner sig delaktiga och viktiga. Det motiverar mig att arbeta på sätt som stärker gemenskapen i klassrummet och det gör att varje elev får känna samhörighet och glädje i lärandet, både tillsammans med andra och enskilt.

Hur skapar du struktur i undervisningen?

Jag skapar struktur i klassrummet genom tydlighet och förutsägbarhet. Vi både startar och avslutar skoldagen på samma sätt varje dag. Eleverna har sina fasta sittplatser intill sina viktiga axelkompisar, vilket skapar trygghet och fint samarbete. Undervisningen är varierad men alltid kopplad till tydliga och synliga mål. Jag går igenom lektionsupplägget i början av varje lektion så alla vet vad de ska göra, hur länge och vad som förväntas när de är klara. Detta skapar fokus, arbetsro och delaktighet.

Maria Vikström – Lärare på högstadiet, Musik

Vilken typ av uppgifter märker du skapar mest engagemang hos eleverna?

Jag upplever att eleverna blir mest engagerade när uppgifterna utgår från deras egna kunskaper och intressen. Då känner de sig delaktiga och motiverade att lära sig mer.

Hur uppmuntrar du eleverna till kreativitet och att tänka i nya banor?

Eftersom musikämnet i sig inbjuder till kreativitet, handlar mitt arbete främst om att skapa förutsättningar för eleverna att utveckla och utmana sitt tänkande. Jag gör det genom att ge dem verktyg för att uttrycka sig på olika sätt, visa exempel som inspirerar till nytänkande och uppmuntra dem att våga testa idéer utanför det förväntade. Jag försöker också bygga en trygg miljö där eleverna känner att de kan experimentera fritt utan rädsla för att misslyckas.

När känner du som lärare att du har lyckats?

För mig är ett tecken på framgång som lärare när det råder glädje och delaktighet i klassrummet. När eleverna vågar sjunga, spela och skapa utan rädsla för att göra fel, visar det att de känner trygghet och motivation till lärande. Då känner jag att jag har lyckats skapa en miljö där både musikaliskt och personligt växande får utrymme.

Hur skapar du struktur i undervisningen?

För att skapa struktur i min undervisning utgår jag från ett årshjul som fungerar som en tydlig planering över vad eleverna ska möta under läsåret. Det hjälper mig att säkerställa att alla elever får med sig rätt kunskaper och att undervisningen följer en röd tråd genom hela skolgången. Eftersom jag undervisar i musik från förskoleklass till årskurs 9 kan jag bygga vidare på elevernas tidigare erfarenheter och skapa trygghet och kontinuitet.

Pedagog

Vill du läsa mer om vårt pedagogiska koncept?