Så jobbar vi med idrott och hälsa - Idrottslärare Jakob berättar
Träffa Jakob Lejonstad, idrottslärare på Innovitaskolan Vällingby Park. Han har jobbat på vår skolan i snart tre år och utöver att vara idrottslärare, leder han extra idrott på fritids och är Balance-ansvarig på skolan. I denna intervju lär vi känna honom bättre och får bland annat reda på hur eleverna får jobba med konceptet Balance.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
- Att jag får undervisa i det ämne som ligger mig närmast om hjärtat. Att inspirera barn och ungdomar till idrott och rörelse. Och att se glädjen i deras ögon under idrottslektionerna! Det är otroligt kul och jag ser idrottsämnet som ett av de viktigaste, om inte det viktigaste, som vi har i skolan.
Hur påverkar det pedagogiska konceptet Balance elevernas skoldag?
- I och med att vi började med konceptet Balance har det blivit mer fokus på rörelse och hälsa och dess positiva effekter som det faktiskt ger, både i skolarbetet men också i livet i det stora hela.
- Eleverna har fått jobba med scriin-mätarna som blev en morot till att röra på sig mer under raster och på idrottslektionerna. Vi har kommit igång med styrda aktiviteter på rasterna och i våra lokaler går det att hitta olika rörelseutmaningar.
- Nu när ambitionen är att vi ska bli en Pep-skola jobbar vi med att få in rörelseaktiviteter som en naturlig del under hela skoldagen och inte bara när det är idrottslektion. Men vi vill också inspirera till rörelse utanför skoltiden genom uppmaningar att gå eller cykla till och från skolan samt rörelsebingo under loven.
- En viktig del i projektet är att få med alla pedagoger på tåget och det värmer mitt idrottshjärta när jag ser mina kollegor styra upp olika rörelseaktiviteter i klassrummen.
Varför är Balance viktigt tycker du?
- Jag anser att Balance-konceptet är viktigt av flera skäl. Delvis med tanke på de studier som har visat att den fysiska aktiviteten samt kostvanorna har försämrats bland barn och ungdomar. Men jag tänker även extra på området där jag jobbar. Det är bara ett fåtal av våra elever som är aktiva i idrottsföreningar på fritiden. Därför har vi pågående samarbeten med några lokala föreningar och försöker hela tiden få in fler av våra elever.
- Som en del i Pep-satsningen har vi också ambitionen att utöka samarbeten inom flera olika idrotter. Jag tror att genom att prova olika idrotter kommer eleverna förhoppningsvis att hitta någon idrott som de gillar.
Det är nu som vi har möjligheten att sätta en grund för elevernas fortsatta fysiska aktivitet genom livet.
Jakob Lejonstad
Utövar du själv någon idrott?
- Jag har tidigare sysslat med fotboll och handboll, både som spelare och domare. Men numera tränar jag antingen på gym eller brasiliansk jiu-jitsu. Träning i all ära men avkoppling är också viktigt! Att läsa böcker är avkoppling för mig och jag gillar främst skönlitteratur och historia, som är mitt andra ämne.