Säg hej till rektor Monica!
“När elever pedagoger och elever utvecklas och lyckas”. Det är enligt Monica Fernqvist, tillförordnad rektor på Innovitaskolan Vällingby Park, det bästa med hennes jobb. Monica har arbetat inom skolvärlden i 15 års tid och kommer i den här intervjun besvara frågor om hennes erfarenheter och vilka egenskaper hon värdesätter extra mycket hos skolans pedagoger.
Varför bestämde du dig för att bli rektor?
Jag vill vara en del av att påverka och förändra vårt samhälle till det bättre. Det bästa sättet att göra det på är genom att hjälpa våra unga att få fler val i livet.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Det är när man få se elever och pedagoger att växa och lyckas.
När känner du dig som mest stolt över att vara rektor?
Det är när barn och elever vågar vara sig själva och känner tillit till sin egen förmåga.
Vad tycker du är viktigast för att skapa en bra skolgång?
Trygga och passionerade pedagoger som brinner för sitt yrke och som har lätt för att skapa fina relationer till barnen, eleverna och vårdnadshavarna.
Vad vill du att eleverna har med sig när de går ut årskurs 6 på Innovitaskolan Vällingby Park?
Eleverna ska veta att de är betydelsefulla, viktiga och att de alla har något att bidra med.
Vad är ditt bästa tips till vårdnadshavare inför skolvalet?
Var intresserade som vårdnadshavare och ställ öppna frågor. Ställ gärna frågor om vad vi som skola kan erbjuda era barn för att de ska växa och bli goda samhällsmedborgare. Det tycker jag är viktigt!
Hur skulle du beskriva Innovitaskolan Vällingby Park?
Vi är en skola som ser alla delar som får barn och elever att klara sig vidare i livet. Vår helhetssyn på eleverna får dem att klara sig bättre i vidare utbildning, arbetsliv men också i deras framtida fritid.
Hur tror du att eleverna skulle beskriva skolan?
Jag skulle tro att eleverna tycker vi är en spännande skola med höga förväntningar, utmanande men också rolig.
Hur arbetar pedagogerna på skolan?
Pedagogerna på skolan arbetar traditionellt men också ämnesövergripande och utmanar sig själva och eleverna att hänga med i samhällsutvecklingen genom att testa nya arbetssätt.