Vinnare av Innovate Challenge Award 2023

Bland alla spännande innovationer, som samtliga elever på Innovitaskolan har innoverat fram, har nu en vinnare i varje åldersgrupp utsetts för att ta emot Innovate Challenge Award och därmed få chansen att förverkliga sin idé tillsammans med forskare på RISE.

Eleverna har själva röstat fram tre finalister inom varje åldersgrupp och bland dessa har Innovita Advisory Board utsett totalt tre vinnare. De tre kriterier som samtliga vinnare har uppnått med råge är:

• Innovationens potential att lösa problemet
  • Användbarhet och hållbarhet
  • Kreativitet och skalbarhet

Vinnare åk F–3

Grattis till eleverna på Innovitaskolan Segeltorp som tog fram innovationen Framtidens plåster. Plåstret är flytande på tub och ingår i första hjälpen-väskan.

Vilket problem har ni jobbat med?

- Sjukvård och människor som skadats i olika typer av olyckor/katastrofer/krig.

Hur kan er innovation lösa det problemet?

- Framtidens plåster läker och vårdar sår/skador som uppstått på huden.

Vinnare i åk F-3: Framtidens plåster.

Vinnare åk 4–6

Innovationen Det effektiva tältet står som vinnare inom åldersgruppen åk 4–6. Stort grattis till eleverna på Innovitaskolan Mölndal som tagit fram en innovationsidé för att hjälpa boende i nödsituation.

Hur kan er innovation lösa det problemet?

- Tältet är gjort för max fyra personer. Det smarta är att tältduken är gjord av små solceller. Inne i tältet finns det eluttag för laddning av telefoner och powerbanks. I taket finns även en värmelampa som drivs av solcellsenergi på kvällen/natten. Meningen är att tältet skall vara enkelt att packa ihop och flytta om krisen fortsätter eller att man behöver byta plats.

Hur bidrar er innovation till “Framtidens hjälparbete”?

- Det skall vara tryggt  och ge tak över huvudet.

Vinnare i åk 4-6: Det effektiva tältet.

Vinnare åk 7–9

Med tankarna på människor som fastnat under rasmassor som följd av naturkatastrofer har eleverna på Innovitaskolan Helsingborg tagit fram innovationen Räddningsdrönaren och tagit hem vinsten i sista åldersgruppen.

Hur kan er innovation lösa det problemet?

- Vår drönare kan registrera hjärtslag under rasmassor och känna av avståndet till hjärtat.

Hur bidrar er innovation till “Framtidens hjälparbete”?

- Dessa drönare kan snabbt röra sig bland rasmassor och vara ett effektivt stöd för hjälparbetare i den akuta fasen av en naturkatastrof.

Vinnare i åk 7-9: Räddningsdrönaren.