Möt Elin Fogelström: Spindeln i nätet för alla Innovitaskolor

Elin Fogelström, har varit spindeln i nätet på Innovitaskolan Mölndal i nästan ett decennium och är även huvudadministratör för alla Innovitaskolor. “Det roligaste med mitt jobb är att få vara del av hela för- och grundskolan och se när verksamhet, elever och personal utvecklas över tid.”

Porträttbild på huvudadministratör Elin Fogelström.

Hej Elin! Kan du kort berätta om din roll på Innovitaskolan Mölndal och hur länge du har jobbat där?

- Jag går in på mitt nionde år av ett mycket varierat arbete. I min roll som administratör ingår allt från schemaläggning, vikarieanskaffning, lärmiljö, rektorsstöd och elevsupport. Att ha koll på hela verksamheten och vara spindeln i nätet är A och O!

Nu har du även rollen som huvudadministratör för alla Innovitaskolor, vad innebär det?

- När denna tjänst dök upp blev jag så glad! Jag saknade den rollen när jag började inom AcadeMedia, och att nu få vara den som kan föra tankar, rutiner och support vidare, känns så roligt och viktigt. Tillsammans påverkar vi och bygger strukturer, vilket är väldigt givande.

Hur fungerar nätverket för administratörer och vilka fördelar ser du med det?

- Vi är många administratörer som sitter utspridda över hela landet med otroligt mycket kunskap och erfarenhet – det vill vi såklart ta vara på och dela med varandra! Detta nätverk är till för att dela erfarenheter och insikter med varandra inom rollen, vi arbetar ju med liknande utmaningar och frågor. I mars ska vi alla träffas fysiskt, vilket jag verkligen sen fram emot!

Vilken är den vanligaste frågan du får från vårdnadshavare under skolvalsperioden?

- Kort och gott: Vilken plats har mitt barn i kön? Och när kan man räkna med att få besked?

Och vad är ditt svar på den?

- Just nu är vi mitt i antagningen till höstterminen och skickar erbjudanden till de första i kön. När de svarar eller tiden går ut går vi vidare i kön. När antagningen är klar och klasserna är fulla skickar vi information till resterande kö.

Elever frågar ofta vad du på dagarna, hur svarar du på den frågan?

- Mitt svar blir alltid olika, för det är alltid olika. Jag är inte lärare eller ansvarig för elevernas dagar eller utbildning. Mitt uppdrag är att administrera uppgifterna runt omkring, så lärare, pedagoger och rektorer kan fokusera på eleverna.

Tack för att du delade med dig Elin!

Jobba på Innovitaskolan

Vill du precis som Elin jobba på Innovitaskolan? Vi har lediga tjänster på flera platser i Sverige!