Säg hej till några av våra pedagoger

Lär känna våra pedagoger och lärare lite bättre! Vad motiverar dem mest och hur uppmuntrar de till nyfikenhet och kreativitet?

Josephine Kinnander – Pedagog på förskolan

Vad tycker du är det roligaste med att gå till jobbet?

Det roligaste med att gå till jobbet är att möta barnens glädje och nyfikenhet och känna att jag gör skillnad för deras utveckling och lärande varje dag. Att få följa dem i deras utveckling och se hur de tar till sig det vi gör i våra aktiviteter – och sedan använder det i leken och samtalen med varandra. Det är så roligt! Det känns meningsfullt att få vara en del av deras lärande och få bidra till att de växer som individer.

Vad är du extra stolt över på er förskola?

Jag är extra stolt över hur vi får ihop arbetet och har en varm och trygg verksamhet för barnen. Jag är också stolt över att vi vågar testa nya lösningar och idéer vilket nu nyligen har lett till att vi strukturerat upp våra rutiner och därmed skapat förutsättningar för en bättre kvalitet i verksamheten.

Jag är också stolt över att se hur barnen bär med sig det vi arbetar med – när de spontant börjar rimma, läsa eller sjunga tillsammans visar det att vårt arbete verkligen gör skillnad.

Hur besvarar och uppmuntrar du barnens nyfikenhet?

Jag försöker alltid skapa ett lustfyllt och lekfullt lärande. Det kan handla om att använda min röst, mimik och kroppsspråk – för att väcka engagemang och nyfikenhet, oavsett om vi läser en bok, startar ett nytt projekt eller gör en målstyrd aktivitet. Jag vill att barnen ska känna att det är spännande att lära sig nya saker, att det är okej att undra och att pröva sig fram.

Hur stimulerar och utmanar du barnen till utveckling och lärande?

Jag arbetar både med att låta barnens intressen och frågor få styra, men också med att rikta deras fokus mot sådant jag upplever att de har ett behov av att möta, eller som de helt enkelt inte mött tidigare. Det handlar mycket om att skapa tillfällen där barnen känner sig både trygga och nyfikna – för det är då lärandet händer på riktigt.

Emelie Börjesson – Lärare i lågstadiet

Hur jobbar du för att väcka nyfikenhet hos eleverna när du undervisar?

Det handlar i grunden om att hitta nya perspektiv på lärandet. Det kan handla om allt från praktiskt arbete i klassrummet till studiebesök och utflykter. Den typen av inslag bryter av från den traditionella undervisningen och skapar starkare minnesbilder. Vi har också sett att eleverna faktiskt lär sig mer när undervisningen blir konkret. Att till exempel besöka en bondgård ger en helt annan förståelse än att bara läsa om det i klassrummet.

Kan du berätta om en extra minnesvärd stund på en lektion eller på skolan?

Vi har haft många roliga temadagar, exempelvis förra årets Halloweendag. Barnen klädde ut sig och fick tillsammans i grupper gå runt till olika rum och göra olika aktiviteter. Det blev lärorikt där eleverna fick träna samarbete och stärka relationen i klassen och med oss pedagoger.

Finns det någon bok, film, podd eller serie som inspirerar dig i ditt yrke?

Det finns flera men just nu tycker jag legi lexis gratis E-bok som heter "Lära barn att läsa” är väldigt intressant och lärorik med en grund i forskning om tidig läs- och skrivutveckling. Boken fick jag kännedom om när jag läste en kurs genom Academedia, i samarbete med Karlstad universitet som heter "Tidig läs- och skrivutveckling". 

Hur skapar du struktur i undervisningen?

Det är viktigt att ha rutiner för att få till struktur i klassrummet. På morgonen har vi alltid samma rutiner. Eleverna kommer in och läser tyst eller har en morgonuppgift som de arbetar med. Därefter har vi samling och sedan veckans ord. Vi försöker få arbetsgången på lektioner och under temaarbeten att se ungefär likadana ut, för att eleverna ska känna igen sig och skapa struktur.

Elin Karlsten – Lärare på mellanstadiet

Hur jobbar du med att väcka nyfikenhet hos eleverna när du undervisar?

Jag brukar låta eleverna vara med i planeringen kring ett nytt arbetsområde. Eleverna får veta vad de ska lära sig där de sedan får de vara med och ställa konkreta frågor som de är intresserade av. Frågorna använder jag mig av i lektionens inledning så det blir tydligt att vi ska prata om just den frågan, som någon av eleverna ställt. Eleverna får också vara med och forma hur lektionerna ska se ut. Det kan vara allt från att spela in väderpresentationer med green screen till utställningar. 

Kan du berätta om en extra minnesvärd stund på en lektion eller på skolan?

Jag har inte jobbat här så länge så hittills måste det mest minnesvärda vara när eleverna fick i uppgift att skapa en “väska” som är Elin-säker, av ett a4 papper och tejp. Eleverna var otroligt kreativa och fick verkligen känsla för att allt inte måste bli helt perfekt första gången. Vi tränade på att göra om och göra igen. 

Finns det någon bok, film, podd eller serie som inspirerar dig i ditt yrke?

Jag blir ständigt inspirerad av helt olika saker. Jag läser en del olika böcker. Den senaste var att bygga ett tänkande klassrum i matematik. Där försöker jag fortfarande få in tankarna från boken i min dagliga undervisning. 

Hur skapar du struktur i undervisningen?

Jag brukar använda en bild som jag går igenom inför varje lektion. Bilden visar vad vi ska göra idag, hur vi ska göra det, om det är särskilda begrepp och lektionens mål. Jag startar lektionerna på samma sätt men vad som händer under lektionerna varierar.

Mattias – Lärare på högstadiet

Hur uppmuntrar du eleverna till kreativitet och att tänka i nya banor?

Jag väver in saker som eleverna är intresserade av, såsom olika spel eller sporter. Jag försöker alltid göra ämnet roligt. Jag visar alltid hur de kan använda sig av kunskaperna i vardagen för att vinna i olika spel, vilket är lätt då matematik handlar om mönster.

När känner du som lärare att du har lyckats?

När elever som har svårt med matematik säger att “matematik är kul” eller när man får höra att de förstår. Då smälter ett gammalt lärarhjärta

Hur skapar du struktur i undervisningen?

Jag börjar alltid alla lektioner på samma sätt. Jag är noga med att berätta för eleverna vilka förväntningar jag har på dem. De vet att jag litar på dem och att jag vill deras bästa. Allt handlar om att jag känner mina elever och den relationen bygger jag upp med eleverna i BAMBA, på skolans egna bibliotek, café eller i uppehållsrum. Jag vet att om man har en ömsesidig respekt så bygger man en god studiero och ett förlåtande klassrumsklimat. 

Vill du läsa mer om vårt pedagogiska koncept?