Fysiska aktiviteter och rörelse är en självklarhet varje dag på Innovitaskolan. För att våra barn och elever ska vara välmående samt öka sin inlärnings- och prestationsförmåga innehåller varje skoldag fysiska aktiviteter. På fritidshemmen och fritidsklubbarna, som vi kallar ”after school”, får eleverna möjligheten att testa flera olika idrottsaktiviteter.
På Innovitaskolan får barnen och eleverna även lära sig om mental träning och avslappning. Hälsosamma måltider och mellanmål är också en självklarhet på våra skolor för att orka hela dagen. Balance lägger grunden för att barn och elever ska utveckla en hälsosam livsstil under sin utbildning som sedan kan följa dem genom livet – för varje framtid.
Innovitaskolan samarbetar med den ideella folkrörelsen Generation Pep där våra skolor håller på att uppnå certifieringen Pep Skola. Det innebär att skolan specifikt ser till att hälsa och rörelse är en del av verksamheten.
Två gånger per år utmanar våra elever sig själva och varandra i vårt så kallade Scriinrace, där elevernas fysiska aktiviteter registreras genom en Scriinmätare, vilket leder till aktivitetspoäng baserade på FN:s mål om fysiska aktiviteter 60 minuter per dag. Utöver det har våra skolor aktiviteter som exempelvis ”brain breaks” under lektionstid, ”mindful måndag” och ”fredagsfys”.
För att eleverna ska må bra, både fysiskt, psykiskt och socialt, arbetar vi mycket med hälsa och rörelse. Varje år arrangerar vi en hälsovecka och på rasterna har vi styrda aktiviteter där eleverna får röra sig och samarbeta med varandra. Utöver det har vi morgonpuls för de yngre barnen och PFL (Puls För Lärande) för de äldre eleverna vid ett par tillfällen i veckan. Här är fokus att starta dagen med pulshöjande aktiviteter, dels för den fysiska hälsan men också utifrån de positiva effekter pulshöjande aktiviteter har för inlärning.