Syftet med Balance
Ge verktygen som behövs för ett välmående och hälsosamt liv. Balance lägger grunden för att öka prestationsförmågan och minska stressen genom att skapa förståelse för vikten av rörelse och avslappning.
Fotboll, fäktning, dans, orientering, yoga – aktiviteterna som framtiden har att erbjuda är nästintill oändliga. Fysiska aktiviteter är inte bara roliga, utan också väldigt viktiga.
Fysiska aktiviteter och rörelse är en självklarhet varje dag på Innovitaskolan. För att våra barn och elever ska vara välmående samt öka sin inlärnings- och prestationsförmåga innehåller varje skoldag fysiska aktiviteter. På fritidshemmen och fritidsklubbarna, som vi kallar ”after school”, får eleverna möjligheten att testa flera olika idrottsaktiviteter.
På Innovitaskolan får barnen och eleverna även lära sig om mental träning och avslappning. Hälsosamma måltider och mellanmål är också en självklarhet på våra skolor för att orka hela dagen. Balance lägger grunden för att barn och elever ska utveckla en hälsosam livsstil under sin utbildning som sedan kan följa dem genom livet – för varje framtid.
Följ med vår elevreporter Miranda då hon besöker Innovitaskolan för att ta reda på vad vi menar med Balance och vad det innebär för eleverna.
Ge verktygen som behövs för ett välmående och hälsosamt liv. Balance lägger grunden för att öka prestationsförmågan och minska stressen genom att skapa förståelse för vikten av rörelse och avslappning.
Lägga grunden för en hälsosam livsstil under sin skolgång där fysisk aktivitet är en naturlig del av dagen. Ge verktygen till mental träning och möjligheterna att testa olika idrottsaktiviteter på fritidshemmen.
Här fokuserar vi på personliga och sociala kompetenser. Barnen och eleverna utvecklar kompetensen att lära sig lära, både om sig själva, sin hälsa och sitt välbefinnande.
Innovitaskolan samarbetar med den ideella folkrörelsen Generation Pep där våra skolor håller på att uppnå certifieringen Pep Skola. Det innebär att skolan specifikt ser till att hälsa och rörelse är en del av verksamheten.
Två gånger per år utmanar våra elever sig själva och varandra i vårt så kallade Scriinrace, där elevernas fysiska aktiviteter registreras genom en Scriinmätare, vilket leder till aktivitetspoäng baserade på FN:s mål om fysiska aktiviteter 60 minuter per dag. Utöver det har våra skolor aktiviteter som exempelvis ”brain breaks” under lektionstid, ”mindful måndag” och ”fredagsfys”.
På Innovitaskolan Luleå är vi ute och rör på oss så mycket som möjligt under skoldagen. Under läsåret har vi också flera friluftsdagar och uteaktiviteter, aktiviteterna kan variera utifrån barnens ålder, men vissa saker gör vi tillsammans. Till exempel har alla skolelever gemensam rörelseaktivitet ute på skolgården en morgon varje vecka. På lågstadiet har vi rörelse på schemat varje dag och de äldre eleverna har möjlighet att välja fysisk aktivitet inom ramarna för Elevens val.
På vår skola får barn och elever utforska, testa och utveckla sina kunskaper inom utvalda framtidsteman. Arbetet kan ske i skolans labb eller på ett studiebesök utanför skolans väggar.
Syftar till att odla ett entreprenörskap som ger eleverna mod och kunskap att planera, genomföra och utvärdera projekt på egen hand och tillsammans med andra.