Säg hej till några av våra pedagoger

Lär känna våra pedagoger och lärare lite bättre! Vad motiverar dem mest och hur uppmuntrar de till nyfikenhet och kreativitet?

Erica Martin– Lärare på lågstadiet, NO och Matematik

Hur jobbar du med att väcka nyfikenhet hos eleverna när du undervisar?

Jag försöker väcka nyfikenheten genom att skapa en spännande ingång, oavsett vad vi ska lära oss. Eftersom jag arbetar på lågstadiet har eleverna lätt att utgå från sin fantasi. Det får gärna ha “hänt” något som gör att vi måste arbeta med ett visst område. Det kan vara att vi får ett brev från någon som behöver vår hjälp, eller så har något "konstigt" skett i klassrummet som vi måste undersöka tillsammans.

Där det går, försöker jag arbeta praktiskt och multimodalt. Jag blandar helt enkelt. Vi läser och skriver, men vi sjunger också sånger, har rörelse, skapar i bild och utför små experiment eller laborationer. Denna variation fångar alla sinnen. Det bidrar till att eleverna fortsätter vara nyfikna.

Kan du berätta om en extra minnesvärd stund på en lektion eller på skolan?

En minnesvärd stund var med min gamla trea. Vi hade löst vårt mysterium om professor Stjärnlund, som utomjordingar kidnappat, och skulle fira på Vattenhallens planetarium i Lund. På vägen dit delas klassen upp av en envis spårvagn vars dörrar levde sitt eget liv. Det blev en rolig snackis hela året!

Finns det någon bok, film, podd eller serie som inspirerar dig i ditt yrke?

Nej, jag har ingen särskild bok eller serie. Jag inspireras istället starkt av mina duktiga kollegor. Vi har en fantastisk samarbetskultur där vi ständigt delar med oss av nya idéer och material, till exempel kring hur vi skapar de där spännande ingångarna i ämnena. Att lära av dem och gemensamt utveckla undervisningen är min största inspirationskälla.

Hur arbetar ni med att bygga goda relationer på skolan?

Vi har ett starkt fokus på att skapa en trygg och tillitsfull kultur. För mig, i klassrummet, handlar det om att se varje barn – att vara lyhörd, bekräfta deras känslor och bygga positiva relationer genom roliga, gemensamma aktiviteter. Hela skolan jobbar med öppen kommunikation och stöd kollegialt, vilket ger barnen trygghet i hela miljön.

Erica Martin

Hannes Thorild– Lärare på högstadiet, SO och Engelska

Vilken typ av uppgifter märker du skapar mest engagemang hos eleverna?

Jag ser ofta att elever som känner att de får skapa något i en uppgift blir engagerade. Detta kan vara allt från att skapa en konspirationsteori eller göra egna nyheter på engelska till att få skapa en berättelse. Även att få lov att uttrycka sig i olika former skapar engagemang. Exempelvis kan en elev som har stort intresse för programmering tycka om att få göra en uppgift där de får göra just det. Om man som lärare vill att det ska gå bra för eleven kan det ge en extra skjuts i engagemang.

Hur uppmuntrar du eleverna till kreativitet och att tänka i nya banor?

Något jag tror mycket på är att fokusera på olika metakognitiva arbetssätt, alltså en förståelse för sina egna tankebanor och känslor. Ett exempel som jag upplevt själv är att en elev som inte alls hade motivation att lyckas i skolan och inte förstod meningen med det fick testa att fråga sig själv; “vad vill jag jobba som?” och hen svarade “programmerare”. Därefter började eleven utforska hur man kunde bli det. Med insikt kring mängden matematik som krävs så började eleven tänka i nya banor kring skolan och utforskade lärandet allt mer.

När känner du som lärare att du har lyckats?

Den viktigaste parametern när man känner att man lyckas är när man ser en elev som når ett mål. Det målet kan vara allt från att en elev fick ett godkänt betyg i svenska till en annan som lyckas få tillräckligt med meritpoäng för att komma in på sitt drömprogram. Det kan även vara en sådan “enkel” sak som att dyka upp och vara närvarande i skolan. Har man varit en del av detta och hjälpt eleven på vägen så anser jag att man lyckats.

Hur skapar ni trygg vuxennärvaro på er skola?

Vi arbetar aktivt kring att man skapar relationer till eleverna där de känner att det finns vuxna i närheten. Vi har fantastiska resurser och lärare som är intresserade av elevernas liv. Vi har även en god föräldrakontakt där vi genom nära samarbete med hem försöker skapa en förståelse för att elevens liv i skolan och utanför påverkar varandra.

Vill du läsa mer om vårt pedagogiska koncept?